Nya foder, vem kan göra till bra pris?

enok71
5 maj · 12 Inlägg

Jag har en gammal Sofim 1989 2,5l rak 4 turbodiesel. Cylinderfodren är lite slitna och jag funderar på hur dyrt det kan vara att byta dem? Har motorblocket isär och tvättat. Har nya foder. Det jag behöver hjälp med är få ur de gamla fodren, pressa i de nya, och borra upp dem till 93.00mm . Min fråga är väl egentligen hur dyrt detta kan behöva vara? Nån med rätt verktyg kanske gör det här på 2 timmar?

Mossan1
6 maj · 2 871 Inlägg

Det är nog inte alla som vet vad "Sofim" är.  Satt ofta i Renault bussar med diesel mm.

Antar denna sitter i en båt eller liknande?

Hursom, foder har jag varit med och bytt i nån gammal traktor, men aldrig behövt borra efteråt.  Är du säker på att det behövs? 

Omöjligt = Nej, för det finns både halvfärdiga (ska borras) och färdiga foder.  Halvfärdiga är då lite tjockare för att tåla ipressningen bättre.
Torra foder har jag sett som halvfärdiga. Våta brukar vara tjockare från början.  Men, jag har inte sett allt som finns. Långt ifrån.

Senast redigerat av Mossan1 (6 maj )

torsen
6 maj · 7 274 Inlägg

Varför inte köpa en fodersats komplett med kolvar och kolvringar?
Förr, för länge sedan, fans en firma i Örebro, Pelgeanders, som visste det mesta om kolvar och foder.
Köpte själv kolvar och kolvringar från den firman.
Men den kanske inte finns kvar?

zzr94092
7 maj · 4 407 Inlägg

Custom Racing finns åxxå i Örebro..
Pelganders verkar finnas kvar,ty 40 år sen jag hade motor jobb hos dom..

enok71
11 maj · 12 Inlägg

Tack för svar. Jo de är våta foder och kommer med 92mm innerdiameter för att borras till 93mm efter ipressning. Motorn är till en gammal iveco skåpbil, men samma motorblock finns som sagt i Fiat, Renault, Citroen och Peugeot från den tiden. Sofim var väl nåt motorsamarbete dessa hade.

Det var cylinder nr 1 som var typ 0.05mm oval högt upp. Men har nu fått rådet att strunta i det eftersom det mycket väl kan bli korrekt när blocket kommer i spänn då topplocket dras fast. Nya kolvringar och hona ordentligt bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang